problemen-oplossingenProbleem:Het duurt erg lang om de backup te voltooien

Wanneer je de hele harde schijf van een backup wilt voorzien klopt dit inderdaad. Een harde schijf kan namelijk zo 100 GB of meer aan bestanden bevatten, dit is vergelijkbaar met 50 films! Daarbij is uploaden via internet vaak nog trager dan downloaden en kan dit dus zo enkele weken in beslag nemen. Wat je kunt doen is allereerst een strenge selectie maken van welke bestanden je echt van een online backup wilt voorzien, met name films zijn vaak grote bestanden. Vervolgens kun je de backup software instellen zodat deze bijvoorbeeld ’s nachts de bestanden gaat backuppen. ’s Nachts is de internet verbinding vaak sneller en zo bespaar je wederom tijd. Toch kom je er niet omheen dat zeker de eerste keer een online backup maken flink wat tijd gaat kosten. Gelukkig zal de software daarna enkel gewijzigde bestanden uploaden waardoor dit een stuk sneller zal werken.

Probleem:Internal Server Error…

Foutmeldingen zijn helaas nog steeds iets wat af en toe zal voorkomen. De backup software moet werken of veel verschillende computer besturing systemen en met tal van soorten bestanden. De stappen die in het algemeen worden aangeraden bij een foutmelding zijn als volgt. Bekijk eerst of het een bepaald bestand betreft waar de software op vast loopt. Wellicht is het een corrupt bestand en kan de software deze daardoor niet verwerken, sla het bestand over en probeer de backup nogmaals. Een andere oplossing wordt vaak gegeven in een update van de backup software of zelfs een volledige herinstallatie. Hierdoor gaan de backup bestanden niet verloren maar zorg je er enkel voor dat de backup software weer schoon op de PC wordt geinstalleerd. Mochten beide acties niet werken neem dan direct contact op met de betreffende support afdeling en geef de specifieke foutmelding door.

Probleem:Conflict met Virusscanner en/of Firewall

Omdat een backup programma een vrij actief stukje software is wat je hele harde schijf van een kopie wil voorzien wordt deze soms als een ongewenste indringer aangemerkt. Het kan dus voorkomen dat de Windows Firewall de software probeert te blokkeren of dat de virusscanner neldingen van gevaar doen. Hoewel dit dus fals alarm betreft is het toch vervelend. Een uitleg hoe je in Windows 8 een uitzondering aan de firewall kunt toevoegen vind je hier. Voor de virusscanner AVG kun je hier een uitleg vinden  en voor Mcafee is hier een uitleg

We komen regelmatig nieuwe problemen en oplossingen tegen en voor elke online backup software is de situatie weer verschillend. Mocht je vragen of tips hebben laat het ons dan weten via ons contactformulier of Twitter.